Homepage  >  Lilie bělostná (Lilium candidum)

Lilie bělostná (Lilium candidum)

Další názvy: lilie kostelní, lilie, bílá lilie, Josefská lilie, Madonina lilie

Lilie bělostná je vytrvalá rostlina z čeledi liliovitých (Liliaceae) dorůstající do výšky 70-150 cm. Má šupinatou cibuli, její kopinaté listy vyrůstají z přízemní růžice. Lodyha lilie je přímá, hustě porostlá listy. Jasně bílé květy jsou velké cca 10 cm a mají silné aroma. Na jednom stonku roste až 15 květů, jež jsou uspořádány do hroznů. Kvete v červnu a červenci. Plodem jsou tobolky. Lilie se pěstuje hlavně jako okrasná rostlina. Její domovinou je Středomoří a Malá Asie. Předmětem sběru jsou květy, listy a kořeny. Z lilie se připravuje odvar, esenciální olej či tinktura. Lilie bělostná obsahuje saponiny, flavonoidy, alkaloidy, slizy, proteiny, taniny, vitamin C, bor a další látky. Ke kontraindikacím patří individuální nesnášenlivost. Extrakty z lilie nejsou vhodné pro těhotné ženy a malé děti. Užívání jakýchkoli přípravků z lilie je nutné konzultovat s odborníky.

Léčivé vlastnosti lilie bělostné nejsou dosud moc probádané, ale dá se předpokládat, že jsou četné. Lilie působí jako analgetikum, antivirotikum, tonikum, antiseptikum, hemostatikum. Má též protizánětlivé, čistící, regenerační a laxativní účinky. V lidovém léčitelství se používá na akné, rány a vředy, při bolestech, děložním krvácení, ale také v případě bronchitidy, kašle, plicních chorob, zánětu dutin či při žloutence. Lilie slouží jako léčivá bylina při křečích, revmatismu, zánětu ledvin, hemoroidech či v příp. nervových problémů. Dokáže regulovat srdeční rytmus, normalizuje krevní oběh a tlak, posiluje imunitu. Účinné látky látky v lilii se podílí na produkci hormonů nadledvin a štítné žlázy, detoxikaci a eliminaci volných radikálů. Lilie je dobrým preventivním prostředkem před rakovinou. Uvařený květ nebo cibule lilie napomáhá při léčbě nádorů, vředů a vnějších zánětů. Lilie bělostná má hojivé účinky na kůži. Liliový olej získávaný louhováním květů v olivovém nebo slunečnicovém oleji se používá při kožních zánětech a spáleninách. Čerstvé květy naložené v alkoholu hojí popáleniny, opařeniny a pohmožděniny.