Homepage  >  Piperin

Piperin

Piperin je alkaloid, který dodává černému a bílému pepři jeho typickou pikantní chuť. Je málo rozpustný ve vodě a vysoce rozpustný v alkoholu, chloroformu a etheru. V čisté formě je to bílý až světle žlutý krystalický prášek s ostrým štiplavým aromatem. Piperin má dlouhou historii použití v některých typech tradiční medicíny. Jeho primární komerční využití je i dnes farmaceutické a používá se hlavně v alternativní medicíně. Eliminuje projev zánětů, působí příznivě proti bolesti, proto je součástí různých mastí proti artritidě, dně nebo revmatu. Dále je vhodný pro léčbu Parkinsonovy choroby, zlepšuje metabolismus a podporuje hubnutí. Udržuje ve zdravé míře hladinu cholesterolu, je důležitý pro zachování dobrých kognitivních funkcí a mozkové činnosti, posiluje vaziva a krevní oběh. V nízkých dávkách zároveň působí jako antioxidant, chrání tělo před oxidačním stresem a zlepšuje imunitu. Vysoké dávky mohou naopak vyvolat oxidační stres. Zkoumá se jeho účinnost na snižování růstu nádorů u rakoviny prsu a prostaty. Působí jako antidepresivum, diskutuje se o jeho pozitivních účincích na snižování hmotnosti.

Kromě farmacie se používá Piperin jako biocid a v kosmetických přípravcích působí jako parfemační činidlo anebo opravný prostředek pro poškozenou a k zánětům náchylnou kůži. Používá se např. v krémech určených k léčbě vitiliga. Piperin má také nepříznivé vedlejší účinky. Může snížit hladinu hormonů štítné žlázy, zpomalit činnost střev, poškodit spermie, zvýšit biologickou dostupnost některých toxinů, bránit otěhotnění. Jinak je Piperin brán jako l